Senaste inläggen
Okej, jag hade tänkt göra ett Död&Spöken-inlägg men självklart tyckte inte mitt The Sims 3 det, för varje gång jag försöker gå in på spelet jag tänkte använda för att ta bilder så crashar det. :(
Så vi försöker med ett sånt här inlägg istället, och nu handlar det om dolda färdigheter, alla spel, alla åldrar.
Grundspel:
Småbarn som lär sig att gå, finns bara en nivå.
Småbarn lär sig att gå på pottan, en nivå.
Småbarn lär sig att prata, finns en nivå.
Småbarn leker med pinnlådan, finns tre nivåer, ger bonus i Logik när småbarnet blir äldre.
Småbarn leker med den, finns tre nivåer, ger bonus i gitarr när småbarnet blir äldre.
Tonåring och uppåt, ju mer simmen spelar shack desto större chans har han eller hon att vinna.
Tio nivåer. Ju högre nivå desto större chans att hitta stenar och insekter.
Tja.. simmen dansar.
Simmar med egenskapen Datorsnille kan hacka datorer på nätterna och tjäna pengar, ju mer hackande desto mer pengar.
Barn och tonåringar som gör läxor tränar upp upp färdigheten. Ju högre färdigheten är desto snabbare gör simmen läxor.
Simmar med egenskapen Snyltare kan ta liten summa pengar, stor summa pengar eller käk fråm andra simmar, och ju mer simmen gör det desto bättre blir den.
Barnsimmar kan laga mat med hjälp av leksaksspisen, vilket ger en bonus i matlagning när simmen blir äldre.
När simmen utforskar gångar kan den ibland bli tvungen att knuffa stenar och gräva bort högar.
Simmen kan köpa ett ormtjusarkit på marknaden i Egypten och sedan tjusa ormar. Ju högre färdighet desto fler olika ormar kan simmen köpa.
Simmar kan blåsa bubblor i olika smaker med bubbelbaren.
Simmar kan kasta pilar på syltor och barer.
Vet inte riktigt
Ju mer simmen dansar på klubbar desto bättre blir den..?
Vet inte riktigt vad detta är, kanske en "färdighet" när det gäller band.
Barnsimmar kan nu lära sig instrument i tre nivåer.
Barnsimmar kan leka i sandlådor!
Tonåriga simmar kan lära sig att köra bil, finns tre nivåer tror jag.
Barnsimmar kan köpa en hage och hoppa på den.
Atletisk för barn, tre nivåer och fungerar som vanliga Atletisk.
Trädgårdsarbete för barn, har tre nivåer.
Fritidsaktivitet med tre nivåer; plié, piruett och echappé.
Fritidsaktivitet med tre nivåer, Visa Märke, Gör Salut och Knyt knut.
Denna färdighet har sex nivåer och bestämmer hur framgångsrik Bli vän-interaktionen blir med smådjur.
Simmarna kan spela golf!
Vet inte riktigt.
Simmar som sjunger blir bättre och bättre.
Vet inte riktigt.
DJ-Simmar blir bättre och bättre.
Färdighet för magiker.
Vet inte riktigt.
Färdighet för akrobater.
Färdighet för varulvar.
Färdigheten byggs upp när simmarna åker på kvastar.
Färdighet för häxor.
Färdighet för älvor.
Simmar kan åka skridskor i rinken som finns på vinterfestivalen, och när simmen blir bättre kan den göra mer trick.
Kan övas på snowboardrampen på vinterfestivalen.
Kan övas på sommarfestival eller med hästokastargrej som simmar kan köpa.
Gör nördiga saker/umgås med nördiga simmar så tjänar din sim nörd-inflytande och kommer upp i Nörd-nivå.
Samma sak som nörd-inflytande fast rebeller.
Samma sak som ovan.
Juicepong eller Bordtennis, ju mer simmen spelar desto bättre blir den.
Ju mer simmen bowlar desto bättre poäng får den.
Ju mer simmen går på kolplattor desto bättre blir den och den klarar det oftare.
Simmar kan åka vattenskidor efter båtar.
Simmar kan surfa i havet, ju bättre simmen blir desto mer trick kan den göra.
Vet inte vad detta är men det låter ju... intressant
Det var det! Faktan är hämtad Härifrån
Ett tag senare flyttade Conner in hos Madison, ett beslut båda var lyckliga med.
Sedan hade Madison en ledig dag, och under den tog både hon och Conner, som var arbetslös, det lugnt. Madison passade på att öva matlagning medan Conner, som ville bli mixolog, övade på att blanda drinkar i baren de köpt.
Då och då fick Madison avbryta sig, eftersom att hon började må hemskt illa. Hon tänkte inte mer på det, utan gick på fest senare hos kvällen, en fest hon blivit inbjuden till av någon hon aldrig träffat.
Där fick hon reda på att hon var gravid! Hon skyndade genast hem för att berätta för Conner, orolig över hans reaktion eftersom att de aldrig pratat om barn.
När hon kom hem sov dock Conner redan, och hon hade inte hjärta att väcka honom. Det får vänta tills imorgon, tänkte hon och gick och lade sig hon med.
Det första hon gjorde morgonen därpå var att berätta...
Och till hennes lättnad blev Conner glad! Nu kunde hon pusta ut. De insåg också att det var dags att börja tjäna pengar, så Conner började öva drinkblandning och Madison tog en promenad till bokhandeln.
Hon köpte ett par recept och gick sedan till biblioteket.
Där hittade hon en graviditetsbok som hon läste.
Sista stoppet på rundturen blev sjukhuset där hon fick lite medicinska råd. Sedan kände hon sig lugnare, så hon gick hem igen.
Hon började genast läsa receptet på kakor, och sedan var hon tvungen att testa.
De blev jättegoda, tyckte hon. Senare på kvällen, när Conner uppnått nivå 5 inom mixologi, placerade jag ut Tryckkokaren och han extraknäckte lite där.
Klädd i morgonrock. Verkligen, Conner?
En dag åkte Madison och Conner på utflykt till en liten damm ute i skogen i Hidden Springs. De hade en skön dag där de bara tog det lugnt...
...tills det att Madison fick värkar, alltså.
I ilfart till sjukhuset bar det av...
Och tidigt på morgonen dagen därpå föddes en liten flicka som döptes till Audrey.
Och trots att Madison inte varit pigg på att skaffa barn så var det en väldigt härlig och underbar känsla hon fick när hon bar på Audrey, hennes och Conners alldeles egen lilla dotter.
På morgonen samma dag som hon började jobba bestämde sig Madison för att laga våfflor till frukost för att öva upp matlagsningsfärdigheten lite.
Hon lyckades faktiskt låta bli att bränna våfflorna, även om det nog berodde på att hon är kockbegåvning och därför har en liten fördel.
Våfflorna var riktigt goda, tyckte hon.
När hon stoppat undan rester och diskat efter frukosten satte hon sig och tittade på matlagningskanalen en stund.
Sedan ringde hon Conner och frågade om han ville komma över på lunch, vilket han ville.
Det gick minst sagt över förväntan, och de blev ihop! Efter det lagade Madison lunch, och hon kom upp i nivå två i matlagning! Den här gången blev det makaroner och ostsås, mums!
Conner tyckte också om maten, men när de ätit klart var Madison tvungen att gå, det var dags att åka till jobbet för första gången!
Förväntansfull gick hon ut till samåkningsbilen i sin riktigt snygga diskplockar-outfit.
Jobbet var helt okej. Hennes egentliga arbetstid var till klockan 21.00, men direkt blev hon ombedd att stanna kvar ett par timmar extra för att ta hand om en sufflé som exploderat, och även om hon inte var speciellt taggad på det gjorde hon det för att verka flitig, och hon fick faktiskt en befodran direkt, så nu jobbar hon som Kryddbärare! Dessutom verkade både hennes chef och kollegor uppskatta henne.
När hon väl kom ut från bistron kunde hon knappt hålla ögonen öppna, så hon skyndade hem och gick och lade sig.
Nästa morgon stämde hon träff på bistron med en av kollegorna, Misty, på förmiddagen för att förhoppningsvis lära känna varandra bättre.
De hade rätt kul, även om de mest diskuterade jobb och stadens invånare mer än sina egna liv.
Sedan var det dags att hoppa i jobbkläderna igen, och Misty verkade inte heller tycka att Madisons jobbkläder var de snyggaste, även om jag inte direkt kan kalla Mistys snyggare.
Det blev ingen befodran idag, men innan hon gick och lade sig satte sig Madison och skrev ett kärleksbrev till pojkvännen Conner.
Det här är Madison Taylor, vår grundarsim. Hon har ljuslila hår, gröngula ögon och har precis flyttat in i Hidden Springs för en nystart. Hon flyttar in i en litet hus som hon möblerar sparsamt, hon har för avsikt att flytta in i ett större eller kanske bygga ett eget hus så småningom, när hon tjänat lite pengar.
Hon har en plan och en dröm när det gäller att tjäna pengar - hon älskar att laga mat och tänker därför lära sig så många recept som möjligt och försöka bli femstjärnig kock. Hon vill även slå sig till ro och finna kärleken, men barn är hon inte lika sugen på eftersom att hon har egenskapen Gillar inte barn.
Madison började dagen med att ta en promenad runt kvarteret och försöka lära känna lite folk.
Hon hade en rolig pratstund med en av sina grannar, Conner, som inte heller bott speciellt länge i Hidden Springs, visade det sig. Skönt att de hade något gemensamt, tänkte Madison och gick vidare.
Utanför ett litet mysigt café träffade hon på en kändis som hette Elise Vandrare. Hon passade på att säga hej, men Elise blev inte speciellt imponerad.
Hon gick in på caféet och tog en kopp kaffe istället.
Som sista stopp på sin lilla rundtur letade hon rätt på stans två riktiga matrestauranger, och skaffade jobb på den som såg bäst ut. Ingen av restaurangerna såg ut som en femstjärnig, direkt, men den ena var i alla fall mysig.
Utanför bistron träffade hon också lite fler människor, vilket aldrig är fel.
Efter det ringde till hennes förvåning Conner och frågade om hon ville träffas.
Hon sa ja, och de träffades på en klubb och dansade lite.
Först på kul...
...och medan kvällen blev senare blev det mer allvar
Inget mer hände den kvällen, men när Madison kom hem hade hon en känsla hon inte haft på väldigt länge.
Hej folk,
Idag tänkte jag göra det lite annorlunda och skriva om PGC och även fundera på om jag ska starta en.
PGC står för Perfect Genetics Challenge och går ut på att skapa en sim med ovanlig ögon- och hårfärg och sedan föra vidare dessa färger i tio generationer. Färgerna ska föras vidare via gener och inte med hjälp av skapa en sim
Hur går det till då?
Börja
Till och börja med måste man ju skapa en sim, och som sagt ska denna sim ha ovanliga färger på hår och ögon.
Denna sim ska helst vara ungdom (då har den mer tid på sig att skaffa barn, dvs större chans för arvingar..) Åtminstone om din grundarsim är en kvinna, eftersom att de inte kan få barn när de blir åldringar.
Manliga simmar kan skaffa barn när de är åldringar, så när det gäller dem är det inte lika bråttom.
Anledningen till att grundarsimmen ska ha ovanlig hår och ögonfärg är för att ingen annan sim i staden ska kunna ha samma färger i generna, då det blir lättare att föra vidare dem.
Grundarsimmens egenskaper ska vara Gillar inte barn och resten ska du låta spelet slumpa fram.
Regler
Din sim får skaffa barn och gifta sig med vem du vill, även en sim du skapat själv så länge han eller hon inte har ögonfärgen och hårfärgen.
Arvingen är grundsimmens barn eller barnet till den förra arvingen, och är det barn som ärver både ögon och hårfärgen, och som ska få barn som bildar nästa generation. Också arvingen ska ha egenskapen gillar inte barn och resten av egenskaperna måste slumpas fram.
Egenskaper till andra simmar måste också slumpas fram, t. ex om din grundsim får ett barn som inte ärver både hår och ögonfärg.
De enda fusk du får använda är byggfusk, moveObjects och resetSim om dina simmar skulle fastna. Pengafusk är alltså inte tillåtet.
Dina simmar får bo som de vill så länge du inte använder pengafusk, de får alltså bo i vilket hus som helst och även flytta.
Om du inte lyckas få en arvinge innan grundsimmen/arvingen inte längre kan få barn har du förlorat.
PGC tar slut när hår och ögonfärgen förts vidare i tio generationer.
Låter det spännande? Det tycker jag i alla fall, och jag funderar starkt på att starta en PGC som jag publicerar med jämna mellanrum på bloggen, även om jag fortsätter med mina andra berättelser. Tycker ni att det är en bra idé, eller kanske en fruktansvärd? Kommentera med en gång, för jag sätter nog igång rätt snart!
Hej på er!
Jag tror i alla fall att det är fler än jag som är sjukt nyfiken och förväntansfull på The Sims 4, när det kommer ut, hur det ser ut, vilka nya funktioner det finns och allt möjligt annat. Jag vet att flera av frågorna än så länge inte går att svara på, men jag tänkte göra ett inlägg där jag försöker samla så mycket fakta som möjligt, så att både er och min nyfikenhet stillas lite grann i alla fall.
Vad kommer att vara annorlunda mot The Sims 3?
Skapa en sim:
Enligt sims egen hemsida kommer man bland annat kunna skräddarsy sina simmar väldigt noggrannt, bland annat ska man nu kunna ändra deras gångstil, relationer med mera med hjälp av nya designverktyg. Bland annat ska man kunna ändra simmarnas kroppsform genom att dra på olika punkter, istället för att välja färdiga näsor osv. (Kan påminna lite om sliders.)
Bygg.- och köpläge:
Det verkar som att det kommer vara mycket enklare att bygga och justera hus med mera, till exempel så ska man kunna flytta ett helt rum, vilket man inte kunde göra i The Sims 3.
Känslor
På flera hål l har jag hört att valen man gör påverkar simmarna och deras närhet en hel del, samt att det finns ett nytt "känslosystem" och att simmarna kan få olika känslor, antagligen istället för humöreffekter, och att dessa påverkar simmarnas humör och reaktioner mycket mer. Reaktionerna ska också vara mer verklighetstrogna, alltså kanske vi slipper simmar som går och lägger sig när det börjar brinna.
Simmarna har dessutom ett "känslomässigt djup" . De kan få 15 olika känslomässiga tillstånd, och dessa kan påverkas av allt från sociala interaktioner till vilka kläder simmen har på sig! Exempel på dessa är (om jag förstått det rätt) fokuserad, uttråkad, ledsen, rasande, flörtig och så vidare.
Relationer
Det verkar som att simmarnas relationer kommer att vara mer verklighetstrogna, vilket är bra. Nu kanske simmarna inte kan såra sina vänner/partners och berätta skämt tills de är sams, utan det kanske krävs mer. Det kan också vara så att det är svårare att bryta relationer, kanske är det inte bara att göra slut med simmens partner och sedan försvinna ur simmens liv för alltid?
Belöningar
Klarar du av prestationer, når en ny jobbnivå eller klarar mål kommer du nu att kunna få riktiga belöningar, inte bara pengar utan kläder och andra föremål. Det kommer också att vara lättare att dela ut dina egna skapelser.
Överföring
Eftersom att The Sms 4 kommer vara helt annorlunda från The Sims 3 kommer man inte att kunna föra över föremål mellan spelen.
Plattform & Online
Till och börja med kommer The Sims 4 att släppas till dator (PC). Grundspelet ska vara designat för att spelas offline, men det verkar som att det kommer finnas någon slags "sociala spelelement".
Relaterade videoklipp:
Här hittar du också en YouTube-Kanal med mängder av The Sims 4-videor.
Småfakta & länkar
Släpps: Någon gång under hösten 2014
Pris: 699 Kr
Förboka spelet Här
Mycket av faktan hittade jag Här
Whoa, whoa.
När jag kollade imorse hade bloggen 97 besökare i mars, men gissa hur många det var när jag kollade nyss? Just det.
104.
HUNDRAFYRA BESÖKARE AAAAAAAAH
Pust. Djupt andetag. Lyckorus.
Även om inte detta är ett supergenombrott är det en rejäl milstolpe som vi tillsammans har lyckats ta oss förbi, och det är sjukt roligt och överväldigande att tänka att över hundra personer har varit inne på min blogg och tittat, läst och så vidare, bara i mars! Det är helt och hållet er förtjänst, älskade vingar, så tack så hemskt mycket!
Så... 100 besökare...
Just det! Jag lovade er en liten belöning som tack, och jag håller vad jag lovar, det vet ni! Eftersom att jag inte fått in några förslag (snyft) så tänkte jag skapa en speciell familj, bara för er, som ni sedan kommer kunna ladda ner gratis! Hur låter det? Familjen är dock inte klar än, utan jag tänker publicera den någon gång i slutet av mars, jag skriver ett inlägg och länkar!
Nu kommer alltså fortsättningen på sjöjungfru-grejen jag påbörjade igår, och så här är det att leva som en sjösim:
Till och börja med är också sjösimmarnas behov annorlunda från vanliga simmars.
Istället för att duscha/bada behöver sjösimmar komma i kontakt med vatten med jämna mellanrum, men du kan bara låta simmen duscha som vanligt. Ibland behövs dock kontakt med saltvatten, men du ser när eftersom att sjösimmen får humöreffekten Uttorkad (Eller liknande.)
När sjösimmar simmar får de dessutom häftiga sjöjungfrufenor.
Alla sjösimmar får automatiskt högsta färdighetsnivån i färdigheten Dykning, vilket innebär att de kan dyka på alla dykplatser och dessutom hur länge de vill utan att riskera att drunkna.
Har du en ond sjösim kan den också kalla på en haj när den är under vattnet!
Då dyker det snabbt upp en haj, men passa dig, den kan attackera, även om sjösimmar varken kan bli attackerade av hajar eller grottmonster så kan det finnas fler simmar under ytan!
Om du inte längre vill att din sim ska vara en sjösim så kan du hålla simmen borta från saltvatten (havet), ett tag, och till sist förvandlas den till en vanlig sim igen. Innan simmen förvandlats tillbaka måste du dock se till att den duschar eller badar, annars kan den dö av uttorkning!
Japp, det går också att skaffa barn med en sjöjungfru. Skaffar en vanlig sim och en sjöjungfru barn är chansen 50% att det blir ett sjöjungfrubarn, och är det två sjösimmar är chansen 100%. Om det är ett litet sjösimbarn syns när barnet är småbarn, då benen är fjälliga. Det är dock inte förrän barnet blir tonåring som det blir en sjösim på riktigt, eftersom att det är först då som behovsmätaren ändras och fenan syns när simmen simmar. (Haha.)
✿ The Sims 3
✿ Destination Världen
✿ Kvällsnöjen
✿ Årstider
✿ Universitetsliv
✿ Semesterparadis
✿ Stadsliv
✿ Sovrum & Badrum
✿ Sunset Valley
✿ Riverview
✿ Barnacle bay
✿ Sunlit tides
✿ Hidden springs
✿ Bridgeport
✿ Isla Paradiso
Länkar kommer
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|
Ville bara påminna om att jag inte äger något av The Sims 3, det är ett varumärke som tillhör Electronic Arts Inc.
Bilder och texter i bloggen tillhör dock, om jag inte skriver något annat, mig själv och är tagna i mitt spel, och får därför inte kopieras utan tillstånd.